Det säjer bara fssscchhhhhhhh när svenska media serverar grädden och mandelmassan av en fastlagsbulle, utan något av substansen. Nathan Shachar nedlåter sej till sån rappakalja som han har skrivit idag: “Israeliska soldater vittnar om brutalitet i Gazakriget“. Kolla bloggskörden under texten……
Än en gång har en extremvänsterorganisation, betald av EU, råkat intervjua två dussin helt anonyma soldater, som berättar hur hemska de var i Gaza.
Gruppen, “Bryt Tystnaden” har beslutat sig för att än en gång förstärka sin kassa genom att sägas ha intervjuat israeliska soldater. Eftersom de säger politiskt korrekta saker, som är som smör i öronen på varenda Israelhatare, finns inte ett spår av tvivel i rapporten som Shahar gladeligen presenterar som dagsens sanning.
Denna organisation är ett registrerat företag i Israel som tjänar grova pengar på att deras uppdragsgivare ska få höra en “israelisk organisation” säga rätt saker. Bland de som betalar för denna tjänsten är:
Under 2008 fick gruppen 600.000 kronor från EU.
De fick 2008 540.000: kronor och 2007 560.000 kronor från New Israel Fund, som har vackra ord om sej själva och ägnar sig åt att eliminera Israel som judisk stat. Läs mera om dem här. De har öppna kontakter med ISM, vars agenda du kan studera här.
De får stora summor från flera håll, bl.a. Engelska Ambassaden i Tel Aviv för att vara språkrör för donatorernas intressen. Mer info på länk1 och länk2.
Barak, knappast någon av mina favoriter, ger ett skarpt svar på dessa EU-betalda fantasier för att svartmåla Israel.
Det var inte särskilt länge sedan några andra israeliska soldater på ett möte, organiserad av en känd vänstersympatisör, Danny Zamir, kom med påståenden om kriget i Gaza. I undersökningen därefter kom det fram att inte en enda av dessa soldater verkligen hade sett vad de pratade om, det var bara lösa rykten som det passade dem och arrangören att vidarebefordra……
Human Rights Watch har nyligen varit i Saudiarabien för att söka pengar för vad de anser är mänskliga rättigheter…… De är knappast där för att klaga på mänskliga rättigheter, sånt gör de i Israel.
.
antisemitism
antisionism
Barak
Gaza
Israel
mediekritik .Mellanösternkonflikten *Nathan Shachar...




![Validate my RSS feed [Valid RSS]](valid-rss-rogers.png)
#1 by Kalle på Spången on November 22, 2009 - 02:41
Quote
Till muslimvärlden….. Varför har ni inte utvecklat ert mentalitet sedan medeltiden?
1-stoppa arabernas brott, hat mot medmänniskor, våld, mord, massmord, terror, förtryck, krigsbrott, stulen mark i t.ex. regionen Palestina och Väst Sahara, terror och terror, och åter terror över hela världen, mot judar, mot kristna, mot andra muslimer, stoppa muslimernas atom vapen och förbjudna vapen… muslimer måste lämna bl.a. Palestina och Västra sahara och sluta med terror i t.ex. Thailand, Indien, ja överalt där dem finns.
2.- stoppa hatpropaganda i FN och i hela arabvärlden, stoppa ert terrorkrig mot världens folk, stoppa orättvisor mot kristna, araber, svarta och andra muslimer.STOPPA ALLA HELP OCH STÖD TILL ARABTERRORISTER, till ARABOKUPATION av t.ex. Palestina och muslimockupation av delar av Indien..
3-Araber ska betala alla ersättningar dollars till deras terroroffer…
4- Orättvis politik och gränslös HAT och TERROR från ARABER mot Israel visar att det finns ingen demokrati bland araberna…FN är fånge i arab- och andra diktaturers händer.
5- Arabernas brott måste äntligen straffas.. En TERRORFRI ARABVÄRLD är freden annars blir det krig och ingen kommer att stoppa det..Nu är det nog och det är farligt…befria världen från ARABTERRORISTERNA är bättre for alla..
#2 by admin on November 21, 2009 - 00:21
Quote
Ett noll till den politiska korrektheten. Israel måste vara helt fantastiskt att de har lyckats få muslimer att mörda muslimer en masse i Irak, Pakistan …….
#3 by admin on July 20, 2009 - 22:20
Quote
Illwill: Din hyperintelligenta kommentar roar lite: När vi är i en situation där Sveriges två största dagstidningar kan produceera ungefär en utlandsnyhet i timmen som är starkt vinklad, de flesta samma för båda tidningarna. De har minimalt med egen kunskap utan litar på ett telegram från en byrå som kör i Pravdastil när det gäller Mellanöstern.
Eller har du någon gång försökt korrigera faktafel hos dem? Eller sammalunda när du har mailat UD om direkta felaktigheter? Eller frågat hela gänget varför de aldrig någonsin följer Pressens Etiska Regler om att visa båda sidorna i en konflikt?
Nä, trodde väl inte det.
#4 by Illwill on July 20, 2009 - 21:13
Quote
Det är inte alla som går igenom livet med skygglappar, de flesta blir politiker (i Sverige) eller religiösa.
Tydligen kan man skapa sig en blog också.
Anders, när du stavar det “änns” så idiotförklarar du dig själv. Finns inte en chans att jag kommer ta något du skriver på allvar om du inte ens (ha) klarat av att gå ut 4:e klass.
#5 by Anders on July 17, 2009 - 11:27
Quote
Efter vapenvilan så minska raketbeskjutningen kraftigt, tyvärr så upphörde den inte helt. Antingen pga av att Hamas inte har kontroll över alla palestinier i Gaza som i desperation vill bekämpa deras förtryckare, eller pga av att blockaden inte lyftes till den grad som vapenvillan krävde.
Trots fortsatt blockad och beskjutningar av fiskebåtar så försökte Hamas vidhålla vapenvillan. Vapenvillan bröts dock den 4:e november av Israel som gick in i Gaza och dödade 6 palestinier. Efter det så svarade Hamas med raketbeskjutningar.
Den senaste attacken i Gaza började planeras redan i Mars 2008 (dvs före vapenvillan börjde) enligt den Israeliska tidningen Ha’aretz.
Blockaden av Gaza är inte total, du har rätt det kommer in ett par Last bilar per dag, men långt ifrån vad människorättsorganisationer beräknar behövas i form av mat och medicin, för att inte tala om alla andra förnödenheter som behövs för att reparera ett sönderbombat samhälle. Palestinier tvingas gräva tunnlar för att få in tillräckligt med mat och medicin.
I december 2008 så försökte Hamas få igång förhandling om en ny vapenvilla, de gav också publika uttalanden om att de kunde tänka sig en tvåstatslösning enligt Juni 1967 gränser (en lösning som i stort sätt alla länder, inkl arabländerna stöder, Israel och USA är de enda som är emot). Hamas har länge förespråkat en tvåstatslösning (till skillnad från Usa och Israel), senaste i ett brev till Obama (från Hamas):
http://www.normanfinkelstein.com/hamas-on-peace-and-international-law/
Israel kan inte änns tänka sig att ge palestinierna rätt till “self-determination” (USA och Israel röstade ner en sådan resolution i FN i december 2008)
Kan du ge exempel på eftergifter som Isreal gjort i att försöka nå en hållbar fred? De forsätter i expandera och bygga nya bosättnignar på ockuperad mark, de forsätter beskuta demonstranter i på västbanken, de forsätter med förnedrande vägspärrar. Israel är det nya apartheid, extrem fundamentalist zionism/rasism (“Den judiska staten”, är läskigt likt “Aryan nation” ).
#6 by admin on July 17, 2009 - 09:35
Quote
Stefan:
Jag har ibland undrat over folk som offentligt talar om saker de inte har den minsta aning om.
27 februari till 19 juni sände israel 35.000 lastbilar med 814.000 ton varor till Gaza.
19 juni 2008 accepterade Israel ett 6 månaders stillestånd med Hamas, bland annat med kravet att få Shalit tillbaka. Hamas fortsatte att importera vapen via tunnlar och havet och bygga bunkrar. Iran, Syrien och Hizbollah gav vapen, vapenträning och pengar. Shalit har än inte återkommit
Under stilleståndet avfyrade Hamas 362 raketer/granater in i södra Israel. Varenda raket ett klart folkrättsbrott.
19 december var stilleståndet slut och Hamas vägrade förlänga det. 4 nov till 19 dec avlossade Hamas 340 raketer.
Under veckan efter stilleståndets slut avfyrade Hamas mer än 280 raketer/granater. Kadimaregeringen skulle självklart ha stoppat det hela efter första raketen, men regeringen Olmert var vad den var – men då kunde inte ens han låta bli att försvara sej längre.
Under hela kriget avlossades inte en enda raket mot israeliska soldater, enbart mot civila i Israel, varenda raket ett absolut folkrättsbrott.
Fungerande vapenvila? Jo, den fungerade som Hamas ville.
#7 by Staffan V on July 16, 2009 - 23:49
Quote
Om det bara var raketbeskjutningen Israel ville bli av med så hade det väl räckt med att inte avbryta den fullt fungerande vapenvilan.
#8 by admin on July 16, 2009 - 20:49
Quote
Torkel: om du läser lite mindre i Pravda och Aftonbladet och mer på denna bloggen, lär du dej väl lite mer om verkligheten så småningom. Man kan åtminstone hoppas. Visst – som mångårig lärare har jag stött på omöjliga fall.
#9 by Torkel on July 16, 2009 - 14:44
Quote
“Efter 10000 raketer/granater från terroristerna i Gaza var Israel tvunget att göra något”
Ja de kunde slutat med blodiga blockaden, de dagliga övergrepp mot palestiner som sker vid gränskontroller och vägspärrar på den ockuperade västbanken. Sluta beskuta eller terrorisera palestinska fiskebåtar (istorsätt är gazas fiskeindustri helt förstörd pga av Israels).
“The Israeli navy prohibits Gazan fishermen from sailing more than three miles from the coast. If fishermen attempt to sail farther, they are pursued, shot at, detained, and often asked to become informers for Israeli intelligence. Under the Oslo peace agreements, Israel is obligated to allow Palestinians to fish as far as 20 nautical miles from Gaza.”
Har ett land rätt att försvara sig med våld? Ja det kan delvis stämma. Men det beror på, Nazi Tyskland hade inte rätt att försvara sig med våld från partisanerna. Briterna hade inte rätt att försvara sig från den amerikansk terror från grupper som sökte frihet. Britterna sänkte inte Belfast med marken i svar på IRA terror (jag antar att du skulle tyckt det vara befogat). Utan lösningen är att lyssna och försöka lösa de legitima orsakerna till våldet.
När vapenvilan slöts förra året så gjorde Hamas vad dom kunde för att upphöra med alla raketer (dom minska kraftigt). Abbas ordnade “security forces” som bekämpade allt motstånd till Israels ockupation. Och vad fick de för tack? Jo fortsatt blockad, fortsatt expansion och nybyggande av illegala bosättningar.
#10 by Anneli on July 16, 2009 - 13:12
Quote
Varför accepteras all möjlig smörja som kritiserar Israel som fakta utan några som helst källhänvisningar?
Den artikel med källhänviningar som en italiensk reporter skrev dagarna efter Israels försvarskrig nu i vintras referas det aldrig till. Han angav källor till sina intervjuer med gazanerna även om ett flertal ville vara anonyma av rädsla för Hamas hämnd.
Att Hamas rutinmässigt använder civilbefolkningen som skydd är bevisat.
Att Hamas infört synnerligen hårda sharialagar med 40 piskrapp för biobesök eller tittande på film hemma, eller för vindrickande eller sång och ännu värre dans på bröllop, samt även korsfästning för framförallt kristna (Gaza är dock numera etniskt rensade från kristna och judar om man bortser från Gilad Shalit), stör tydligen inte västvärldens PK-tyckare.
#11 by Mr Galahad on July 16, 2009 - 12:17
Quote
Läs mer om EUs arbete för de mänskliga rättigheterna här.
http://ec.europa.eu/europeaid/where/worldwide/eidhr/index_en.htm
//Mr G
#12 by Mr Galahad on July 16, 2009 - 12:16
Quote
PS jag antar att du syftar på den journalist som blev skjuten med det nya gummikule/tårgas geväret? (Det som enligt IDF är “non-leathal” trots att flera civila dödats av det under de år det använts). Den situationen finns på film och där ser man tydligt hur soldaterna fortsätter lobba dessa “non-leathal” projektiler över de som försöker rädda livet på journalisten, inklusive röda halvmånens ambulanspersonal.
Jodå visst respekterar det folkrätten och FN-konventioner, hur var det med beskjutnig av ambulanser igen???
//Mr G
#13 by Mr Galahad on July 16, 2009 - 12:12
Quote
Det fungerade för Amerikanerna (Inte för att de gör ett vidare bra jobb men ändå).
Ja visst analyseras de och det händer tom att enskilda soldater döms för brott under dessa operationer, men det är ledningen som bär det egentliga ansvaret. Så är det i alla Hierarkiska organisationer.
Du glömmer visst att det var Israel själva som startade själva konflikten genom sin OLAGLIGA blockad och sina MOT FREDSAVTALET intrång i Gaza, under vilka de mördade alla som de ville och sedan skyller på att de var terrorister. Säg mig hur skulle det gå att kontrollera?? Vem för deras talan?? De enda överlevande är ju IDFs soldater och de har ju tills nu knipit käft.
Det finns hundratals, kanske tusentals dokumenterade fall där Israels soldater skjutit mot demonstranter och utländska medborgare. Filmer som är omöjliga att ifrågasätta eftersom de tydligt visar att obeväpnade civila, ibland redan tillfångatagna blivit beskjutna.
Vad får dig att tro att IDF skulle bete sig annorlunda vid en invasion av Gaza?
Näe du Harry, du kan argumentara hur mycket du vill men att brott mot folkrätten begåtts det kan du aldrig pladdra bort med dina konspirationsteorier.
EU ger pengar till en organisation för att hitta på anti-israeliska vittnen till militära operationer. Kul tanke ring Hollywood de kanske gör en film om det.
Hela världen är emot Israel (Dvs judarna) så därför måste de få hållas när tusentals oskyldiga civila 2/3 delar av dem barn mördas av deras militärer..
Israel ockuperar olagligen hundratusentals hektar mark som de numera hanterar som sin egen, detta är fastslaget av FN men de är väl också anti-Israeliska eller??
“The principles of liberty, democracy, respect for human rights and fundamental freedoms and the rule of law are inherent to the European integration process. Adherence to these principles constitutes the prerequisite for peace, development and security in any society
The EU fosters the universality and indivisibility of all human rights – civil, political, economic, social and cultural – as stipulated in the Universal Declaration of Human Rights and reaffirmed by the World Conference on Human Rights (Vienna, 1993). The Treaty on European Union (article 11) defines that one of the objectives of the EU’s Common Foreign and Security Policy is the development and consolidation of democracy, and the rule of law, and respect for human rights and fundamental freedoms. The Treaty further provides (article 177 (2)) that Community development policy shall contribute to the objective of developing and consolidating democracy, rule of law and human rights, and makes a similar provision (article 181a) concerning Community economic, financial and technical cooperation with third countries.
The EU has made human rights and a central aspect of its external relations: in the political dialogues it holds with third countries; through its development policy and assistance; or through its action in multilateral fora such as the United Nations.
Since 1995 the European Community has inserted a human rights clause in all agreements, other than sectoral agreements, concluded with non-industrialised countries defining respect for human rights and democracy as an essential element underlying the bilateral relations. Human rights and democratisation issues are mainstreamed into all aspects of EU policy decision-making and implementation, as outlined in the Communication (2001) on the EU’s role on promoting human rights and democratisation in third countries.
The European Instrument for Democracy and Human Rights (EIDHR) is a European Union programme that promotes and supports human rights and democracy worldwide mainly through civil society projects. It also supports regional and international organizations in this field, such as the Council of Europe, the OSCE and the Office of the UN High Commissioner for Human Rights.”
Detta är skälet till att organisationer som “Human rights watch”, “Röda korset”, “läkare utan gränser” etc etc får EU bidrag… Men men det är väl bara ondsinta lögner……
//Mr G
#14 by admin on July 16, 2009 - 10:48
Quote
Mr Galahad: Självklart begås misstag. Efter 10000 raketer/granater från terroristerna i Gaza var Israel tvunget att göra något, och det är högeligen fantastiskt att det gick så bra som det gick, med Hamas som avsiktligen använde hela Gazas befolkning som mänskliga sköldar, utan större protester från omvärlden.
Misstagen analyseras av IDF och det är vad man lär sig ifrån. Att EU etc. ser sig tvunget att ge miljoner till en extremvänsterorganisation för att gräva fram anonyma “vittnen” med okontrollerbara historier, säger rätt mycket.
Några månader före kriget hade Reuters fått en journalist i Gaza dödad, och i stort sett skyllde Israel på att avsiktligt ha skjutit ner honom. Gissa hur kriget hade sett ut om IDF också hade en massa journalister springande i röran, alla med anti-israeliska inställningar från början.
Att Kadimaregeringen skulle ha gjort något långt tidigare, är självklart, men de hade ju sin ståndpunkt…..
#15 by Mr Galahad on July 16, 2009 - 10:11
Quote
Som vanligt när något eller någon kritiserar nationen höjd över varje misstanke så är det bara lögner.
Det är rätt lustigt faktiskt att såååå många ljuger och smutskastar det stackars Israel. Faktum är att ALLA totalitära stater har använt exakt samma retorik när kritik mot deras politik, brott mot de mänskliga rättigheterna, invånarnas integritet och andra brott framförs mot dem. “Det är bara ondsinta lögner”.
Irans ledare hävdar att de som protesterar mot det uppenbart riggade valet 2009 är betalda av främmande makt, precis samma sak hände 1979 för övrigt.
Pinochet hävdade också att anklagelserna emot honom var lögner iscensatta av CIA och röda khmererna ville inte alls kännas vid sina brott utan ansåg att de som de dödat var fiender till staten. Ungefär samma retorik som Israels regering med andra ord.
Låt mig dela med mig av en militär sanning dock. Om du utövar strid i en tättbefolkat land som Gaza där dina motståndare rör sig fritt bland civilbefolkningen och dyker upp precis vart som helst när som helst. Så kostar det mängder i form av soldaters liv och lemmar, det finns nämligen inget bra sätt att inta en stad eller ett tättbefolkat land utan att jämna stora dela av det med marken. Israels total förlustsiffra under “Cast lead” var 10 man varav flertalet dödades av “friendly fire” vilket talar för en ruskigt dåligt elddisciplin. Vad får dig att tro att dessa soldater skulle ha bättre elddisciplin mot Palestinier??
Det är för övrigt helt omöjligt att en sådan operation kan genomföras utan att misstag och rena fel begås och i detta fall så innebär sådana fel att civila mördas.
Detta är självklarheter för alla som inte är fanatiskt håller på “det är bara ondsinta lögner” retoriken.
Men okej låt oss för ett ögonblick påstå att du har rätt, vore det då inte av största intresse för Israels regering att ha med utländska journalister och FN observatörer i sådana här operationer? Helst då inbäddade med trupperna som Amerikanerna gjorde under Irak invasionen. På så vis skull man ju kunna tillbakavisa sådana här lögner ganska omgående med oberoende vittnen som dessutom kanske rent av var där.
Du minst nog vad man gjorde istället eller hur…
Säg mig vilka typer av stater brukar traditionellt vägra låta journalister göra sitt jobb??
//Mr G
#16 by Anders on July 16, 2009 - 08:16
Quote
IDF, likt många militärer släpper efter ett par år interna dokument som beskriver stragegi, tillvägagångsätt etc. Kanske fel att kalla det interna dokument efter de har gjorts publika
Men tycker det är intressant att ni tycker DN är pro-palestina, Med kolumnister som Lisa Bjurwald, Per Ahlmark med flera så tycker jag DN varit full med zionistik rasism på sistone.
tex:
http://www.dn.se/opinion/signerat/mellanostern-valdsideologin-den-verkliga-atervandsgranden-1.888031
(plus 3-4st till av Lisa som var det värsta skit jag sätt DN publicera någonsin).
Men ärligt talat, försök att se båda sidor, se det ur ett historisk perspektiv, alla människorättsorganisationer analyser, vitnessmål och fakta som målar Israel i en dålig bild är inte propaganda.
“Israelerna fick faktiskt öknen att blomma, glöm aldrig det, dessutom måste vi fullfölja den heliga skriften och inte låta något stoppa oss i den heliga, rättfärdiga utvecklingen”
Det här säger ju en hel del om fundamentalismen bland zonister och hur den förblindar en mot all rationell debatt och kritik.
#17 by admin on July 15, 2009 - 23:19
Quote
Anders: Jag lyckönskar dej till ditt fortsatta sökande efter blinda människor i ditt Universum – hur var det nu med grandet i ögat? Kanske du skulle tvätta dina egna?
Du har påtagligt snubblat över hemliga interna dokument som ingen annan har sett.
#18 by Jan Fridlund on July 15, 2009 - 21:14
Quote
Israelerna fick faktiskt öknen att blomma, glöm aldrig det, dessutom måste vi fullfölja den heliga skriften och inte låta något stoppa oss i den heliga, rättfärdiga utvecklingen. Blir så ledsen att läsa den onyanserade beskrivningen av Gaza konflikten. Palestinska raketer regnade i tusental över Israel dessa dagar då konflikten rasade. Förstår ni rädslan när en raket visslar i himlen? Israel måste få försvara sig.
#19 by Ali Baba on July 15, 2009 - 18:23
Quote
“..ger ju sannerligen DN dåligt betyg”
DN struntar fullständigt i “dåligt betyg” så länge det gagnar ledningens klart antiisraeliska politik.
DN:s “journalister” såsom t.ex. Lotta Shüllerqvist och Winiarski påminner mest om öststaters journalistlakejer på den tiden det begav sig, eller “journalister i Putins KGBstan. De skriver vad som behagar ledningen och struntar helt i fakta. Madam Shüllerqvist har tom nästan erkänt detta genom sina svar på frågor under ett möte med publiken för ett par år sedan!
Sådana propagandister som t.ex. Löfgren är däremot rena israelhatare, dvs. rätt man för rätt DN-ledning!
#20 by Dag Selander on July 15, 2009 - 17:02
Quote
Gruppen “Bryt Tystnaden” är ett registrerat företag i Israel som tjänar grova pengar på att deras uppdragsgivare ska få höra en “israelisk organisation” säga rätt saker.
Hade jag ingen aaaaning om. Tack för infon. Kunskapen om företaget ger ju sannerligen DN dåligt betyg. Pinsamt katastrofalt av DN:s man på plats…
#21 by Anders on July 15, 2009 - 17:01
Quote
LOL, mer blind människa får man leta hårt efter. Efter alla vitnessmål och interna dokument från israels armé, bevis från massa olika källor tvivlar du fortfarande på IDFs odiskriminerad riktar våld mot civila?
Det är lite ironiskt, du liknar nästan en förintelseförnekare
#22 by admin on July 15, 2009 - 16:17
Quote
Du är välkommen att lära dej lite. Jag bara refererar helt vanliga fakta som är mindre kända i de svenska media. Inga egna teser.
#23 by Lassw on July 15, 2009 - 16:11
Quote
Haha.Denna blogg ska jag börja följa! Mer udda teser och verklighetsfrånvarande resonemang får man leta efter. Cred!