Bara en kommentar.
Det stora problemet med Aftonbladets skröna är inte att den publicerade artikeln , utan några som helst faktakontroller, i huvudsak hängande på svaga minnen av en karl från 1992, och det är så otroligt genomskinligt att Aftonbladet inte hade något som helst intresse av att verifiera sanningen, enbart få in en annan spark mot Israel. Det har blivit väldigt många på sistone. Problemet är att de vägrar ta in artiklar som säger motsatsen, vilket direkt bryter mot andan i tryckfriheten.
AB drar fram ett judiskt namn, Levi Itzahk Rosenbaum som om han redan var dömd. Är han det? Eller tycker AB enbart att namnet smakar bra eftersom det är så typiskt judiskt?
Jag kan mycket väl tänka mej fattiga araber i outvecklade länder som arabländerna (där de inte är dränkta i olja) inklusive de områden som hade kunnat bli ett Palestina, om inte de själva hade vägrat så länge det inte omfattar hela Israel inklusive hela Jerusalem, att de ser sig nödsakade att sälja organ för att de är hungriga. Aftonbladet får gärna undersöka detta – och till vilka de säljs. De kan kanske till och med rota fram en judisk läkare som utför ingreppet för att tillfredsställa rika araber i omgivningen och tjäna på saken….. MEN det är en annan sak! Rika människor finns det i alla outvecklade länder och de har ingen annan chans att överleva än att köpa organ.
Den svenska ambassadören i Tel Aviv kommenterade eftersom hon känner till Israel – det är hennes jobb och hon insåg trivialt att anklagelsen var helt och hållet absurd. Hon sa ingalunda att den svenska regeringen skulle begränsa yttrandefriheten – det är en helt annan sak än att skarpt kommentera artiklar som är uppenbara lögner för henne.
Hade motsatsen skett – en artikel om svenska vanor i israelisk press som var full av absurditeter, som berättar att vi proppar åldringar fulla av mediciner så de ska hålla käft och annat – hade ingen officiell person fått kritisera artikeln?
Israels kommentarer är fullt förståeliga. De kritiserar inte heller tryckfriheten – som gäller för deras tidningar likväl som de svenska – men det totalt snedvridna urvalet som svensk press uppvisar. Folk i Israel må vara mera spontana och inte vara ett land som pratar som en diplomat hela tiden – inte så konstigt med grannar som aldrig pratar diplomati utan skjuter först.
Det stora problemet är det det inte finns någon tryckfrihet i de stora svenska media.
Tusentals personer har i decennier försökt publicera pro-israeliska, väl faktaunderbyggda artiklar på kultursidor och annat, i dessa tidningar. och 99% har blivit förvägrade publicering.
Ta en mycket konkret, väl underbyggd artikel som den jag skrev på http://israelisverige.info/?p=355 – inte en enda tog in den.
Denna konstanta vinkling av information som levereras till svenskar som enbart läser svenska tidningar, har åstadkommit det israelhat du kan se i 95 av 100 bloggar. Det har givit Sverige bra rykte i arabvärlden och väldigt dåligt i västvärlden.
Någon med inside information skulle göra en undersökning av antalet hatartiklar mot Israel och pro-israeliska artiklar insända till tidningarna och kräva besked från redaktörerna om fördelningen.
.
SDS016 SvD523 SvD093 SvD807 SvD037 B691 SMP930 GP646 SvD118 SvD105 DN DN DN ND SvD807 |
.
antisemitism
antisionism
Aftonbladet
IDF
Israel
judar
Lieberman
mediekritik
Mellanösternkonflikten
palestinier
Sverige....




![Validate my RSS feed [Valid RSS]](valid-rss-rogers.png)
#1 by Mikael on August 27, 2009 - 23:52
Quote
“Herr Bildt kanske tiger för att han håller med artikelförfattaren. Det heter ju att den som tiger samtycker eller hur?”
Skärp dig, så många låtsas bara att Sverige på något sätt samtycker till artikeln för att det gynnar deras syften. JK så ju för fan att det skulle vara högst olämpligt. Laila Freivalds fick avgå för att hon grötat runt i sådant.
Har du missat debatten om FRA och liknande? Märker du inte att Sveriges befolkning håller hårt i yttrandefriheten? Men inget betyder ju någonting bara för att det är älskade Israel som drabbas. Då skall alla principer slängas i sjön. Precis som islamisterna och deras älskade islam.
Sen borde den där serien snarare handla om vad Israel väljer att ta med sig till framtiden. Antisemitism som man tafatt försöker stämpla på allt och alla som uttrycker sig kritiskt.
Seriöst, amerikanerna torterar fångar, islamister skär huvudet av folk, tyskar dödar folk, japaner har labb med rent sjuka experiment etc. Som om det inte händer grymma saker under krigsförhållanden. Det har skrivits artiklar om långt värre saker som också faktiskt hänt om många andra folkgrupper.
#2 by Anneli on August 26, 2009 - 12:11
Quote
Nu har ju i vart fall JK, gett “journalistklubbens” ordförande en knäpp på näsan om att hon borde lära sig yttrandefrihetslagen. En minister får viss kritisera en artikel.
Herr Bildt kanske tiger för att han håller med artikelförfattaren. Det heter ju att den som tiger samtycker eller hur?
Ambassadören kanske inte borde skrivit sin privata uppfattning på den officiella hemsidan, men det råder ju en viss förrvirring om hur det nu var med tillåtelse för att publicera som sedan drogs tillbaka eller “missförstånd.
Jag har litet svårt för att tro att det var ett “missförstånd”, inte på ambassadörsnivå.
#3 by admin on August 21, 2009 - 18:30
Quote
Ska ambassadörer enbart upprepa vad regeringen säger, utan att utnyttja sin speciella kunskap, behöver vi förstås inga ambassadörer. Ja, vi har yttrandefrihet under mycket små begränsningar, jag önskar att Pressens Etiska Regler hade varit lite vassare och kunnat tas fram lite oftare, även om man inte kan gå till doms för det.
Regeringen kunde ha antytt att med pressens frihet kommer faktiskt ett visst ansvar för att kolla om det är korrekt som framförs, och att omedelbart framföra när motsatsen framkommer.
#4 by Anneli on August 21, 2009 - 18:00
Quote
Blyga?
Jag vet inte riktigt, när det gäller “pursvenskar”, jag får ofta höra att det jag säger håller de med om, men är i nuläget rädda för att bli kallade såväl rasister som högerextrema om de uttalar sig positivt om Mellanösterns enda demokrati som dessutom klarar sig så bra såväl vad gäller spetsforskning som militärt samt framförallt som en medmänsklig demokrati med fullkomlig yttrandefrihet o religionsfrihet.
Vilket annat land skulle under beskjutning hämta hjärtpatienter från fiendeland?
#5 by Gösta Oscarsson on August 21, 2009 - 17:11
Quote
Fredrik Reinfeldt!
Jag förstår inte varför Sveriges regering skall pålägga sig munkavel när AB släpper fram idiotiska och omoraliska artiklar. Regeringen skulle ha tagit avstånd – naturligtvis – och instruerat amabassadören att framföra en kopia på detta avståndstagande. AB får – naturligtvis – därefter fortsätta med sin antisemitism, så länge denna inte direkt kan kallas hets mot folkgrupp. That is their funeral och dessutom en gammal tradition i denna tidning (f.ö. inte enbart under 30- och 40-talen).
Gösta Oscarsson
Kivik
#6 by admin on August 21, 2009 - 16:32
Quote
Fortsätta ropa. Om propalestinierna kan, så kan vi! Frågan är varför så få gör det. Är judar och proisraeler blyga???
#7 by Anneli on August 21, 2009 - 15:27
Quote
Ja du ropande röst i öknen?
Vad kan vi göra?